onsdag 16 september 2009

Kulturekonomi blir turistekonomi

Turismen är på tillväxt i Sverige ( tidigare i blogg ) samtidigt som hotelkedjorna får se över sina intäkter och kostnader i finanskrisens spår. Det minskade affärsresandet har slagit hårt mot Stockholm där hotellpriserna sjunkit med 10 % det första halvåret enligt en undersökning från Hotels.com i Svenska Dagbladet .


Samtidigt ligger hotellpriserna stabila i Göteborg efter en sommar där konserterna har avlöst varandra. U2, Madonna och Way out West. Kulturekonomi (underbart nu när kultur kan ”mätas” i pengar- turistekonomi) skriver på sin blogg: 


"Vid Robbie Williams två konserter på Ullevi i Göteborg 2006 var den genomsnittliga konsumtionen per person och dygn 1.386 kronor (totalt ca 236 miljoner i turistekonomi)."

Göteborg&Co har länge strävat efter att bli evenemangstaden #1 för turister i Sverige. De har lyckats denna sommar med artister som dragplåster och en lågkonjunktur då många väljer att semestra nära. 


Ett underbart koncept är gratis boende för kreativa på Creators Inn by Elvine . Bild från deras hemsida.




En fundering när VisitSweden har fått extra anslag. Om man vill locka unga dinkies till landet. Låt ambassadörer locka hit young creatives genom att lyfta fram våra unga kreativa. För nog lockar ”Stockholm Syndrome-klippet” från Daily Show mer än passiv turistinformation. Bort med Jante, fram med de progressiva unga. Sverige är litet, men nätet är stort. Det är klart att historier ska berättas om Sverige så vi hamnar top-of-mind när det är dags att boka resa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar