onsdag 2 september 2009

Turism av betydelse

Efter en sommar i Stockholm noterade jag att det vimlade av turister. TV4 rapporterade om shoppande turister i Outlets och Stockholm Visitors Board flaggar för ett besöksrekord då 400 000 passagerar på över 300 kryssningsfartyg förväntas stiga iland på Stockholms kajer. Ett rekord. 


Jag blev nyfiken och slog en signal till Peter Terpstra på Tillväxtverket. Hur har det varit för turismen i huvudstaden denna sommar?

En glad Peter berättar att Sthlm har 6% fler övernattningar i juni och där närmarknader som Finland och Danmark ökar mest. En låg svensk krona och en ihärdig finanskris är säkert en bidragande orsak till att semestra i närområdet. Flest är turisterna från Tyskland, England och Finland.

Turism är en tillväxtmarknad med ett exportvärde som överstiger järn och stål och bilexporten. Turistnäringens exportvärde har ökat med drygt 100 procent sedan 2000. 

Under 2008 ökade turistnäringens exportvärde, det vill säga vad utländska besökare spenderar i Sverige, med 8,4 procent. Satt i perspektiv är det därmed större är både järn och stål (75,4 miljarder kronor) och personbilsexporten (55 miljarder kronor). Siffror från tillväxtverket/SCB.

En näring som är större än järn, stål och bilindustrin. För att vara en tillväxtmarknad är det riktigt anonymt. Vem tar turismen på samma allvar som bilindustrin? Turisterna- de minglar i Gamla Stan, besöker vasamuseét OCH spenderar pengar i våra butiker. Men särskilt seriöst ser vi inte på turismen vill jag påstå. Alla intressenter kan göra mer- om de vill tjäna mer det vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar