torsdag 10 september 2009

Lekfulla mediciner

Avregleringen av apoteksmonopolet står för dörren. Säkerligen kommer vi se ett ökat utbud och nya starka koncept och varumärken. Lekfull paketering och copy är en trend som vi ser i allt från läsk till försäkringar. Tillbaka till avreglering av apoteksmonopolet. Nu kommer vi säker se lekfulla (men ärliga) varumärken inom hälsa/medicin som tar ett helhetsgrepp kring omsorg både i designuttryck och produktportfölj.


Help Remedies har lanserat en serie produkter värktabletter, sömnpiller, plåster och t-tröjor. De hyllar enkelhet och ärlighet dels genom stilren design i nedbrytbart material och dels genom att ta bort onödiga ämnen i sina preparat. Lekfull copy på insidan av paketen blir en glad överraskning och lindrar kanske smärtan något.  












Att lagen sätter särskilda krav på kommunikation i samband med medicin kommer nog en del aktörer få erfara. I kontrast till lekfullhet står givetvis oseriösa aktörer som uppmärksammades genom Crime Medicine-kampanjen i våras. 


Jag ser fram emot att besöka alla nya aktörer på apoteksmarknaden och spana in butikskyllorna.




1 kommentar:

  1. Oh, jag vill nästan ha ont i huvudet när jag ser såna förpackningar! Give me more! :)

    SvaraRadera