torsdag 17 september 2009

Lyckade turistkampanjer genererar PR

Lyckade turistkampanjer genererar PR, men viktigast av allt. Besökare. Fler turister i landet. Några exempel på kampanjer som bjuder in och uppmanar till delaktighet genom interaktiva kampanjsidor. Förhoppningsvis ger innehållet en nytta och tillför värde för konsumenten. Det måste vara målet.


Locals know är en kampanj från Canadian Tourism Commission som bygger på "Discover the canada you don´t know". För det är väl just så att för att finna de riktiga guldkornen ska man fråga lokalbefolkningen. På deras site har man användargenererat innehåll där besökare delar tips, bilder kopplat till google maps. Hittills har det genererat 4235 tips.





Danish Mother Seeking är en kampanj från VisitDenmark som genererar publicitet. Kontroversiell? Från Brandrepublic: Dorte Kiilerich of VisitDenmark told Danish TV the video is the "most effective thing we have ever done to market Denmark". De har nu stoppat kampanjen. Den lever vidare genom spoofs.





The best job in the World från Tourism Queensland. Miljoner besökte hemsidan, ansökningarna rullade in och nu kan man följa den lyckloga vinnaren på deras hemsida.




Come Walkabout är en vacker reklamfilm. Baz Luhrmann hjälper Australia Tourism att kommunisera den nerv och den längtan som en hektisk vardag ofta framkallar - en längtan bort. På deras kampanjsida kan man planera sin Walkabout.




Tips på kampanjer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar